Vstupy a výstupy
Vstupem pro konstrukci jsou zpravidla designérské návrhy a základní zástavbové rozměry
Výstupem jsou :
-
- datové modely a výkresová dokumentace
- technologický postup pro výrobce dílů
- paletizace dílů včetně konstrukce palet
- 3D vizualizace montážních postupů
Koncept
Řeší se struktura a konstrukce a technologická skladba.
Ergonomie pracoviště řidiče
Samostatnou kapitolou je řešení ergonomie pracoviště řidiče s vizualizací předpisů pomocí 3D artefaktů.
O autobusech
Výroba autobusů se oproti výrobě osobních a nákladních aut pohybuje menších sériích. Klasické skladba rámu s následným připojováním karosérie již byla opuštěna. Tradiční postup stavby karoserie předurčený technologiemi profilů, plechů a klempířské práce se opouští jen zvolna.
Významným tlakem na změnu koncepce je:
- větší technická vybavenost dnešních autobusů, pro kterou je nutno zajistit jednoduchý servisní přístup
- ekonomika výroby a tudíž nutnost snižovat pracnost na hlavní montáži.
Trendem výroby je dnes podobně jako u osobních a následně nákladních vozů dělení struktury po logických skupinách. Tento postup umožňuje větší předmontáž podskupin mimo hlavní linku. Dnes už i mimo hlavní firmu.
Hlavní celky
Hlavní logické celky karoserie autobusu jsou boky, střecha, přední a zadní rám.
Konstrukce předního a zadního rámu napříč uzavírá střední část karoserie, tvořená podélně složenými boky a střechou. Jejich spoje jsou místy, kde se koncentrují výrobní nepřesnosti. Vzhledem k tomu, každá rozměrová nepřesnost je na dlouhém a víceméně rovném boku autobusu jasně vnímána, jsou přední a zadní rámy konstrukčním designérským hlavolamem.
Řešení problémových míst
- Největší nepřesnosti se odehrávají ve svařencích rámů.
- Laminátové opláštění exteriéru a interiéru má výrazně menší výrobní tolerance.
- Proto je vhodné, řešit uložení povrchových panelů s co nejmenší možnou vazbou na skutečné výrobní rozměry rámů.
Podskupiny
Zadní část autobusu lze zpravidla ošetřit podskupinou, která mimo rámu obsahuje zároveň vnější a vnitřní panely včetně kapot a osvětlení. Přední část je komplikovanější a vynucuje si další podskupinu
(výbava přístrojové desky, rozvody vzduchu, blok topení a klimatizace řidiče, elektrovýzbroj)
Montáž podskupin
Uvedené schéma montážních podskupin umožňuje následně přenést montáž podskupin mimo hlavní linku (závod), případně i do jiné země. Podskupiny pak přicházejí na montáž v paletách. Těmito konstrukčně technologickými opatřeními se například u firmy Berkhof podařilo zvýšit kapacitu hlavní montáže z původních 4 kusů autobusů týdně na 6 kusů a je předpoklad dosáhnout týdenní montáže 8 kusů.